2. terry
Terence William Cooke, roepnaam Terry, werd geboren op 17 november 1954 in Hereford in het gelijknamige graafschap dat grenst aan Wales. Hij heeft een vier jaar oudere broer Steven.
In zijn jeugd woonden zijn ouders naast de hoofdingang van zijn lagere school. Hij kon vanuit zijn bed zijn klaslokaal zien. Zijn vader werkte toen in de staalindustrie en zijn moeder was kok op een school. Later werkte zijn vader als zelfstandige, waarschijnlijk als aannemer.
Tekst loopt door onder afbeelding
Hereford is ook het hoofdkwartier van de SAS, de Special Air Service, een speciale unit van het Britse leger. Zijn broer gaat al vroeg in het leger en wordt in de jaren tachtig gedetacheerd in Hereford bij een landmachtonderdeel dat gekoppeld is aan de SAS.7 Terry mag dan niet in het leger willen, hij is altijd een fervente aanhanger van uniformen geweest. Zijn favoriet was het uniform van een Londense bobby. Of de aanwezigheid van al die militairen in Hereford een factor voor zijn voorkeur is geweest, daar laat Terry zich niet over uit. Zijn eerste seksuele contact met een man was met een SAS-man. Later op zijn 15e heeft hij seks met een andere SAS’er waarbij ze betrapt worden door de vrouw van die man.8
In dat jaar 1969 krijgt hij ook een brief, althans een envelop van een vriend bij de Venture Scouts waar hij lid van is. In 1990 schrijft hij daar als commentaar bij:
Naturaly enough I would usualy be the first to pick up the post when it was delivered yet I recall being shocked at the use of the word Queer as part of my name.
Waarschijnlijk waren ze samen lid van een regionale postzegelclub en ging het niet om de brief maar om de postzegels. Postzegels is zijn eerste fascinatie, seks zijn tweede.
Tekst loopt door onder afbeelding
Steward
Terry had in Hereford enkele homoseksuele vrienden met wie hij in latere jaren nog wel contact onderhield. Maar Hereford of directe omgeving was niet zijn ding. Terry wil weg, de wereld in. Hij wil als steward op de grote vaart gaan werken. Misschien ook wel om zijn eigen postzegels te verzamelen. Hij meldt zich in 1970 aan bij het National Sea Training College in Gravesend, Kent.
Tekst loopt door onder afbeelding
Bij de briefkaart van 24-03-1971 die hij naar zijn ouders stuurt, tekent hij in 1990 aan:
I was already an active Homosexual before joining this school and I felt it wise to keep my sexuality to myself and indeed had no sex for the duration of my stay except masterbaition.
In dit citaat zit ook meteen een ander probleem: hij is én dyslectisch én eigenwijs in spellen. Waarschijnlijk was een praktische opleiding dan ook meest geschikt voor hem.
Seaman in distress or in this dress
Na een korte opleiding bij de afdeling catering maakt hij zijn eerste praktijktrip als Bell Boy op 1 juni 1971. Maar al bij de tweede trip gaat het fout: op Bermuda moet zijn blindedarm worden verwijderd en wordt hij met een ander schip naar Southampton gebracht. Duur grapje voor de maatschappij.
In die besloten mannenwereld worden toch veel queer grapjes gemaakt. Op een van de eerste boten ontvangt Terry als ‘the only gay bell boy on the ship’ zijn eerste bijnaam ‘Terisa the lift’, omdat hij de liften bediende.
Tekst loopt door onder afbeeldingen
In december 1972 sluit hij zijn praktijkopleiding af. In de tussentijd had hij het positieve van varen ontdekt. Op zijn derde trainingstrip van Southampton naar Sydney (heen en weer vier en halve maand) weet hij passagiers over te halen hem postzegels van diverse landen te sturen. Met een van hen, de Australische Adrian, heeft hij misschien al aan boord een fijne nacht seks (althans volgens Adrian) en wordt hij op sleeptouw genomen in het gay life van Sydney.
En nog voor hij zijn opleiding afrondt, wordt hij naar een soa-kliniek in Hamburg gestuurd. Het is niet duidelijk of hij toen een soa had, maar hij heeft toen wel ervaren dat de leiding op schepen gewend is om bemanningsleden bij klachten snel naar zo’n kliniek te krijgen. Behandeling is daar vaak op kosten van de haven.
Tekst loopt door onder afbeelding
In september 1973 komt hij te werken op R.M.S. Windsor Castle. Dat was een uiterst luxe passagierschip dat tussen Southampton en Durban via Kaapstad eerste- en tweedeklasreizigers kon vermaken en post afleveren. Het schip maakte een belangrijke tussenstop voor vakantieminnende Engelsen in Las Palmas op Gran Canaria. Hij verbleef ruim twee jaar als steward op dit schip. De bemanning was met 475 mensen groot om 190 eersteklas en 490 toeristenklasse passagiers te bedienen. De heen- en weerreis duurde 6 weken.
Er waren verkleedpartijen door de bemanning ter vermaak van de passagiers. Dat werd toegelaten door de leiding zolang het geen travestie was.
Er was ook een herenclub R.A.O.B. (Royal Antediluvian Order of Buffaloes) met een eigen lodge aan boord van het schip. Terry was door een collega steward als lid aangemeld. Die club organiseerde in gesloten bijeenkomsten met enige regelmaat onder andere huwelijken als ultieme verkleedpartij. Dat was door de leiding officieel verboden, maar er werd blijkbaar nauwelijks tegen opgetreden. En zo trad T.W. Cooke als Penilla Wendy Shittyclitt al in 1974 in het huwelijk.
Tekst loopt door onder afbeelding
Jebsen 13-12-1975 | 20-06-1980
De maatschappij die Windsor Castle en andere passagiersschepen beheerde, had het moeilijk doordat tickets van vliegtuigen steeds goedkoper werden. In het archief is niet duidelijk of aan het vertrek van Terry een reorganisatie ten grondslag lag.
In december 1975 wordt Terry assistent-steward op een reeks van vrachtschepen van Jebsen Limited met namen als Brimnes, Rocknes, Ringnes, Risnes, Rollnes en Clydenes. Al die schepen hadden een bemanning van rond de dertig personen. De twee stewards verzorgden als het ware het huishouden van het schip met de gevreesde controle door de kapitein of het bedegoed goed was verschoond en de hutten schoongemaakt. Verder moesten de vleeskamer en de viskamer op en top worden gehouden. En waar nodig sprongen ze bij in de keuken of bij de bediening. Hij zou bij Jebsen blijven werken tot hij definitief op 20 juni 1980 aan wal stapt.
De schepen maakten lange reizen. De eerste reis was bijna vijf maanden lang en ging naar Sjanghai in China en Sasebo (Nagasaki) in Japan. Hij verstuurt briefkaarten en brieven vanuit Rusland, Polen, Suriname, Noorwegen, New York, Terneuzen, Rotterdam, etc. Maar er werd ook vracht afgeleverd in Milwaukee aan Lake Michigan. Dat is een lange reis vanaf Quebec via rivieren, kanalen en sluizen langs Montreal, Toronto en Detroit.
In veel havensteden gaat de bemanning passagieren als dat van de lokale autoriteiten en de kapitein mag. Er wordt dan vaak stevig gezopen en geblowd, het vooroordeel over zeelui bevestigend. Als een schip langer in de haven bleef, ging in elk geval Terry – en een deel van de bemanning – op zoek naar seksueel avontuur. In Milwaukee ging Terry twee avonden op rij tot in de vroege ochtend naar een gaysauna, waarschijnlijk onderdeel van de Amerikaanse keten Club Baths. Als hij aan boord maar zijn werk had gedaan. De leiding van de vrachtschepen werd ook ingeschakeld voor injecties met antibiotica tegen bijvoorbeeld gonorroe. Er zal door collega’s van Terry zeker in dronkenschap wel zijn gevochten, maar in zijn dagboekaantekeningen is geen sprake van gebroken ledenmaten en dergelijke. Wel van veel drank en hasj.
Wat ook een voordeel was van het aandoen van al die havens is de aanschaf van allerlei goedkope elektronica, drank en hasj. Met open patrijspoorten kon er geblowd worden aan boord als je een handdoek voor de deur legde. Menige saaie avond werd opgevrolijkt met de spullen die in de haven waren aangeschaft en langs de douane waren gesmokkeld. Uit zijn latere Amsterdamse brieven blijkt dat verschillende vrienden in condooms verpakte drugs in hun anus stopten om langs de douane te komen. Waarschijnlijk kenden de zeelui allerlei van dit soort trucs om te smokkelen.
Terry gaat behalve blowen, kaart spelen en bordspelen met collega’s ook steeds meer lezen. In de laatste twee jaar aan boord zijn het vooral sciencefictionromans. Er is ook wel incidenteel sprake van filmvertier aan boord.
719900716 B06F02-22-X024-026 >> Tony Calvert & Jimbo
819900613 B05F04-00-X017 >> Tony Calvert